dinsdag 18 december 2012

Christmas party


Natuurlijk is er geen ontkomen aan de Christmas party. De weken staan er bol van. Er is een Christmas lunch: met je collega’s gaan lunchen wat gemiddeld de hele middag duurt. De Christmas party met vrienden is ook populair. Gemiddeld is iedereen in de weken voor kerst heel wat avonden onder de pannen. Het tempo op het werk wordt er niet sneller van maar ze zijn wel een stuk opener en vrolijker dan normaal. Wat zal het saai worden in Januari.

Ook op het werk is het natuurlijk een traditie. De Christmas receptie wordt georganiseerd door de Vice Chancellor. Je krijgt ook als personeel een officiële uitnodiging en instructie via de email. Ja echt instructie in wat je taak is als medewerker. Het is namelijk een Christmas party met een opdracht. Er worden mensen uitgenodigd die belangrijk zijn voor de universiteit of met wie ze een relatie zouden willen aangaan.

Begon er natuurlijk al mee dat ik na wat twijfelen besloten had om maar een nette broek aan te doen in plaats van een jurk omdat ik én vers uit Hongkong kwam waar het 20 graden was én ik nog rubberen knieën had van de jetlag. Kan wel hoor maar bijna iedere vrouw verschijnt in jurk op hakken ook al is de mode nu niet spectaculair te noemen. Zelfs in jurken is een ander gevoel voor mode en dat is wel gek want veel nieuwe trends komen tegenwoordig uit Engeland. Maar goed verplicht netwerken dus, weinig kerst gewoon hard core een staande receptie en verplicht socializen. Werd uiteindelijk toch nog gezellig omdat ik met wat relaties bleef hangen en met wat alcohol zijn de Engelsen een stuk gezelliger.

Donderdag was de Christmas party van de college. En de romantische ideeën die ik erbij had die kwamen natuurlijk niet uit. Het begint er al mee dat er eerst in een van de grote lecture halls een meer dan een uur durende speech gehouden wordt. Een presentatie van waar we naar toe gaan was voor mij niet duidelijk, maar er zat ook genoeg verzet op het geheel om niet echt te luisteren moet ik erbij vertellen. Dan een serie collega’s die vertellen wat ze hebben gedaan het afgelopen jaar. Te lang en helaas ook niet echt in een sfeer van echte trots. Dus in de collegebanken en luisteren.

Daarna op naar de andere kant van de straat en daar was het atrium ingericht met een grote kerstboom, licht en kerstmuziek. Maar het lijkt wel alsof ze niet weten hoe ze een dit moeten doen. Er was eten maar in zo’n onhandige hoek dat niemand erbij kon dus allemaal in de rij: reuze gezellig ;-0
En voor velen was het meer de kat uit de boom kijken dan een echte leuke bijeenkomst met collega’s. En jawel klokslag 7 uur vertrokken de eerste en tegen 8 was het helemaal leeg. Voor de echte gezelligheid moet je naar de kroeg zo bleek na afloop. Ik werd gevraagd om me toch vooral aan te sluiten als ik klaar was. Er wordt namelijk wel verwacht dat je als gastvrouw van het geheel tot het laatst blijft, dus dat deed ik dus maar al hadden mijn voeten in de nieuwe pumps hele andere plannen. En echt in de kroeg is het eens stuk gezelliger moet ik zeggen je komt zelfs tot echt gesprekken over kunst en onderwijs. Toch een beetje de gloed van kerst zal ik maar zeggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten