dinsdag 21 mei 2013

The Art of Canapees




In Engeland zijn er regelmatig ‘officiele’ gelegenheden met zo’n zijn eigen regels en codes. Ik schreef al over de do’s, de recepties zeg maar, waarbij mannen vaak hun jas aan houden alsof ze op weg zijn naar buiten. Laatst was ik op een black tie dinner en was de enige vrouw met een jas en ik kan je vertellen het was freezing buiten. Lekker Hollands denk ik dan maar even stiekem.

Ik dacht eigenlijk dat de canapees al waren uitgestorven in de jaren 50 maar hier bestaat het nog steeds. Het is meestal als mensen direct vanuit werk bij een ‘do’ verwacht worden en men ervan uit lijkt te gaan dat als ze dan aan de drank gaan het niet goed afloopt dus zijn er hapjes. Verschilt per receptie en per gelegenheid deze keer mini fast food: dus mini hamburgers, visstikjes op brood, mini tosti’s dat soort werk. Echt je gelooft je ogen niet.

The art of canapees zegt ook iets over wie ze besteld heeft want het kan ook heel suffisticated zijn: bijna amuse stijl, iets wat in Nederland ook z’n langste tijd wel gehad heeft. Maar reuze handig als je aan het einde van de dag naar een receptie moet, en dat komt nogal eens voor, dat je niet meteen het eerste glas wijn in je knieen voelt zakken en niet afhankelijk bent van slappe chips en oude pinda’s waar wij in Nederland dan weer zo goed in zijn.

En het past ook in het patroon van eten wat ik soms ook bijna geadopteerd heb: ’s middags een warme maaltijd op het werk en ’s avonds even een boterham dat is dan echt wel genoeg. En dan is zo’n paar canapees genoeg tot de volgende dag, bij mij moet er dan nog wel een stukje kaas achteraan maar eigenlijk is dat gewoon voor het lekker en niet nodig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten