maandag 21 januari 2013

Code rood en mannen in pak


Vrijdag was het code rood, dat wil zeggen de meest serieuze weerwaarschuwing. Scholen dicht in bepaalde districten en iedereen nerveus want het zou 30 cm gaan sneeuwen. Wordt je wakker ’s morgens en doe je vol verwachting de gordijnen open en …… niks behalve de anderhalve cm sneeuw die er al lag van de dagen ervoor. Zal nog wel komen denk je dan hoopvol.

Nou nada, in de loop van de middag begon het sneeuwen, heel licht dus wel mooi maar nergens in de buurt van de enorme berg die voorspeld was. Voelt wel een beetje als Nederland want daar kloppen die weer waarschuwingen ook meestal niet. Hier hebben de Engelsen de indruk dat Nederland enorm strenge winters kent en dus als ik wat grapjes maak dan volgt een bijna bewonderende blik dat ik natuurlijk veel erger gewend ben. Ben maar gestopt om dat tegen te spreken want dat is wat ze ooit geleerd hebben en dat zit toch wel erg vast in de hoofden zal ik maar zeggen.

Natuurlijk bleek gedurende de dag dat het vooral in Wales was de weerwaarschuwing, maar gemakshalve neemt het hele land het maar serieus. En aangezien wij in Noord wonen, alles boven Londen wordt als Noord  gezien door de Londenaren. En zij weten het want zij wonen in Londen het centrum van de UK universe. Alles wordt afgemeten aan Londen, zo woon ik maar 2 uur boven Londen dus dat is acceptabel dan hoor je er nog een beetje bij.

Maar ik woon in de Midlands en daar is ook nu (Zaterdag morgen) weinig sneeuw te bekennen, schat een centimeter of 5. Wel is het erg koud in het appartement, dus verwarming staat om 22 en dan nog heb je een deken nodig en een heel dik vest. Het feit dat isolatie als begrip nog niet is doorgedrongen is nu letterlijk voelbaar. Bijna alles is enkel glas in het appartement en als je daar wat van zegt dan vragen ze heel verbaasd of dubbelglas dan ook helpt tegen de kou. Misschien niet het dubbel glas wat zij hebben met een 0,8 ruimte ertussen maar ook die info heb ik geleerd om maar niet te uiten. Ik leer het nog wel eens.

En met sneeuwwaarschuwingen verwacht je toch op z’n minst sjaals, mutsen, handschoenen etc.  op straat en dat is voor een gedeelte van de mensen ook echt hoe ze over straat gaan. Maar nu zijn het de mannen zonder jas, niet alleen niet aan maar gewoon niet meegenomen van huis. Die lopen gewoon in pak over straat zonder jas of zelfs een losse sjaal of zo. En veel mannen lopen in pak hier. Gehard door de kostscholen wellicht, ik snap dat geen jassen aan nog steeds niet. En ’s avonds start het uitgaansleven gewoon weer met vrouwen op torenhoge pumps, hoewel het spek glad is op straat, in te weinig kleren (soms vraag ik me af of ze vergeten zijn zich aan te kleden echt een fenomeen hier) en natuurlijk zonder jas. Kortom het is een beetje ‘unsettling’ zoals als dat hier zeggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten