woensdag 7 november 2012

Bonfire en gown


Eer gisteren was het bonfire night. De hele stad rook naar rook toen ik naar huis wandelde. Mijn collega’s hadden er al over verteld dan mag je dus een vreugdevuur stoken of je bladeren verbranden. Natuurlijk een belevenis voor alle kinderen die in de week ervoor een soort eigen versie van St Maarten hadden in de vorm van Halloween maar dan even anders. 

Hier lijkt Halloween uit Schotland te komen, toen geëxporteerd naar de VS en daarna weer terug gehaald. Raar verhaal maar met overtuiging verteld. Heb op mijn beurt geprobeerd om Sinterklaas uit te leggen maar dat riep geen beelden op bij ze hoewel ze beleefd luisteren.

Er is ook dagen vuurwerk aan de gang, heel raar als je uit Nederland komt waar dat toch echt beperkt wordt tot oudejaarsavond en bijzondere georganiseerde gelegenheden. Hier niet, je koopt het gewoon in de supermarkt en ook het hele jaar door. Halloween is snel voorbij getrokken en nu is het overal volop kerst in de winkels. Heb al wel geprobeerd om echt Engelse kerstkaarten te vinden maar tot nu toe zonder succes. Want Kerst is echt een big deal hier.

Oh en het lijkt erop dat mijn Nederlandse opleiding echt voor hoofdbrekers zorgt hier. Er moet namelijk een gown besteld worden en daar horen titels (minstens 4 bij). Ben wel wat wijzer geworden ook de lidmaatschappen van beroepsorganisaties horen daar bij. Jammer dat wij Nederlanders zo weinig hechten aan dat soort dingen. Hier worden ze er moe van want naast de gown moeten er ook kleuren besteld worden en die zijn afhankelijk van wat je hebt gestudeerd en wat ik gestudeerd heb kennen ze hier niet. We zullen zien, alleen een zwarte jurk is ook goed denk ik dan maar als dean wordt daar dan weer raar tegenaan gekeken. We zullen zien wat ze ervan maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten