donderdag 4 oktober 2012

Communicatie en verantwoordelijkheid


Na vier weken begint het duidelijker te worden. Ik had al voordat ik de baan aannam aangegeven dat het voor mij moeilijk zou zijn om de indirecte communicatie door te hebben. De Engelsen zeggen namelijk niet direct wat ze bedoelen. Met een beetje mazzel is het mooi ingepakt maar vaak moet je het ‘gewoon snappen’.

Voorbeeld er kwam een email van een collega die ik met aandacht had gelezen. In een vergadering zo’n twee weken later wordt in een rondvraag gevraagd wat het personeel ervan vond. Waarop ik dan plompverloren zeg: hebben zij die mail dan ook gehad? Nee dus de bedoeling was dat ik dat had gedaan en dat wordt dan glimlachend met een overtuiging gezegd dat je denkt ik ben toch niet gek. Terug naar het bureau en nog een keer die mail lezen en ja hoor er staat werkelijk niet één verwijzing in dat dat nu de bedoeling was.

Het is dus moeilijk te begrijpen wat ze willen of wat ze bedoelen. Zo had ik een gesprek met de grote baas die het heel leuk vind zo’n dean uit Nederland. Lekker rechtstreeks dat vind hij echt prachtig …………… zegt hij. Maar in het eerste echte gesprek vroeg hij naar mijn eerste analyse en toen ik die voorlegde was zijn reactie  stilte. Hij vroeg nog even door naar voorbeelden maar hij reageerde niet op wat ik zei. En dat werd gaande het gesprek alleen maar erger. Ik kwam er ook totaal beduusd uit het lijkt wel alsof je zend maar je hebt geen idee of de ontvanger aan staat.

Informeren is echt een ding hier, ze doen het in overmaat of ze doen het niet. Als ze iemand een email hebben gezonden gaan ze ervan uit dat hij het weet en onthoudt. Maar er wordt nooit gecheckt of de email ontvangen is en de informatie is doorgedrongen. Aan de andere kant is er door de sterke hiërarchie en klasse verschil ook de neiging om de ‘ kennis is macht kaart’ vaak in te zetten. Het is bijna alsof je voor de inlichtingen dienst werkt: need to know only. Daarvoor zit ik wel aan de goede kant van de medaille: de top van de universiteit weet veel. Volgende probleem is natuurlijk wat mag wel en niet de organisatie in. Soms doe ik maar gewoon naïef en ga af op mijn eigen waardes, vast niet Engels maar het werkt wel.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten