donderdag 4 oktober 2012

Presentatie na presentatie na presentatie



De vergadercultuur is ff wennen zal ik maar zeggen. Niet alleen duurt een vergadering standaard minimaal 3 uur zonder pauze maar eigenlijk mag het ook het woord vergadering niet hebben. Het is ook ‘meeting’ in het Engels en dat is dichter bij de waarheid.  Het is meer uitwisselen dan dat er iets besloten wordt.
Iedere vergadering kent een x aantal presentaties.

Presentaties zijn meestal het delen van management informatie en soms over nieuwe procedures. Management informatie: YES. Nooit gewerkt op een instituut waarbij de diensten echt ondersteunend zijn aan het onderwijs. We werken ook niet met een verdeelsleutel maar met een bijdrage model. Eerst gaat het geld naar de Schools en colleges en wat ‘overblijft’ gaat naar de diensten. Moest ik even aan wennen maar het is logisch. Ze werken ook met prestatie indicatoren voor zowel het onderwijs als de diensten.

De eerste vergadering die ik bijwoonde dacht ik echt dat ik verkeerd zat. Het ging alleen over business en targets en het woord onderwijs viel niet. Een half uur later werd me, tussen alle afkortingen door, duidelijk dat het wel degelijk over onderwijs ging. Het is bijna alsof je andersom moet gaan denken, maar naast de oefening van het brein levert het echt andere inzichten op. De student staat centraal maar dan ook echt, niet alleen in de didactiek of de opleiding maar in de hele universiteit. Geweldig om samen aan dat doel te werken.

Maar even terug naar die presentaties. Los van het feit dat ik daar niet zo veel mee heb, noch om ernaar te luisteren noch om het zelf te doen, is het tijdrovend. Een presentatie duurt al snel 20 minuten en dan zijn er de vragen dus een half uur – 45 minuten duurt het zeker. Echt erop ingaan kan je niet want je bent niet voorbereid en hebt het ook niet met je eigen management team kunnen bespreken. Als ik bedenk dat de helft van mijn tijd opgaat aan presentaties is het toch licht verontrustend. En dan te bedenken dat iedereen die presentaties ook moet voorbereiden in Powerpoint zetten enz. Ja powerpoint maar dan zonder training want dertig regels op een slide is geen uitzondering.

En daarnaast is er nog een rare gewoonte bij vergaderingen. Bij ieder vergadering logt men in op het net en de stukken worden life geprojecteerd. Gevolg iedereen staart naar het scherm en als het even kan kijken ze elkaar niet aan bij een vergadering, behalve de blikken over en weer die van alles en nog wat kunnen betekenen. Ook de notulen, wat het niet echt zijn, is er geen track record in besluiten of afspraken. Besluiten worden maar zelden genomen en als er afspraken worden gemaakt die geen acties zijn vind je ze niet terug in de notulen die hier ‘minutes’ heten. Dus vallen er dingen van tafel en dat begin ik nu toch echt door te krijgen.

Hoe is het toch mogelijk dat iemand die niet houdt van vergaderen en er eigenlijk ook niet in geloofd terecht komt in zo’n cultuur?! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten