woensdag 10 oktober 2012

Status en zo


In een vliegtuig naar Amerika waarbij je overal voor moet betalen doet grijpen naar de computer en naar een boek en kranten. Nog even en ik heb geen tv meer nodig thuis .. ;-)

Engeland, en dat is geen nieuws, is een land van klassen en standen. Voor zover ik er ooit iets van begrepen heb vallen wij in de middenklasse, met een beetje mazzel de ‘upper –middle – class’. Kijk de upper class gaat het nooit worden want dat is voorbehouden aan adel en oud geld zoals wij dat zouden noemen.

Prima toeven hoor in de middle class. Net wat kritischer, met plannen en ideeën en met een groot sociaal gevoel. In het Engels vaak vertaald met charitas of charity maar ook dat is eigenlijk voorbehouden aan de upper class. Charity is, in mijn vertaling,  iets doen voor andere mensen zodat je jezelf goed voelt. Kortom ik heb daar niet zo veel mee. Prachtig hoor de fundraisers, en ook ik zal er niet aan ontkomen in mijn werk, maar het is toch een soort laten zien hoe goed je het hebt en hoe goed je bent. Bijna als in een wedstrijd.

De middle class dus. Het barst hier van de ongeschreven regels die ik nooit allemaal zal snappen of (her-)kennen. Maar je kan niet zo maar  met Jan en alleman praten. Zo zijn mijn dagelijkse conversaties met de conciërge vast niet de bedoeling. Ik merk ook dat hij er wat ongemakkelijk van wordt want halverwege onze dagelijkse oefening in Nederlands gaat hij altijd staan. Gelukkig vind hij het leuker dan ongemakkelijk en hij kwam zelfs persoonlijk afscheid nemen omdat hij was overgeplaatst naar een ander gebouw. Dat wordt niet gevraagd of overlegd dat gebeurd gewoon van de ene op de andere week.

Wat mij een beetje in een buiten categorie plaatst in het hele klassen gedoe is
, naast dat ik me niet conformeer (ook omdat ik niet weet waaraan enzo), dat ik een dean ben, alleen uit Nederland ben gekomen en een kunst achtergrond heb. Daar hebben ze echt respect voor. Ze realiseren zich heel goed dat ze op een eiland wonen en het eigenlijk al eeuwen zo goed hebben dat ze zelfgenoegzaam daar gebleven zijn en weinig zien en weten van de wereld.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten