zaterdag 27 oktober 2012

Open dag en zo


Het begint soms al een beetje te wennen: het al maar moeten presenteren. Nu zou oefening kunst moeten baren en dat gevoel heb nu ook nog niet. Het veel doen doet je wel beseffen wat je beter af gaat. En het is veel minder beangstigend om voor een zaal met meer dan 1000 man te staan dan ik gedacht had voor ik hier begon.

Ik heb open dagen altijd geweldig gevonden de spanning: anticipatie van jonge mensen die graag naar de kunstacademie willen (klinkt trouwens beter in het Engels). Grote ogen, veel vragen. En natuurlijk is dat in Engeland net zo. Met vader en moeder, of met vader of moeder maar nooit alleen. Met het hoge collegegelden is dat heel begrijpelijk. De nieuwe studenten worden ook weggebracht door beide ouders en hier en daar een verdwaalde moeder alleen. Ze gaan in een hotel met zoon of dochter lief en ontdekken samen de universiteit en de stad. Ondenkbaar voor mij als Nederlandse moeder: had graag de gezichten van mijn kinderen willen zien als ik met dat voorstel was aangekomen  ;-)

Op de open dag gaat het er wel heel anders aan toe dan bij ons. Het zijn, alweer, presentaties. Eerst van de dean en dan van de hoofden van opleidingen of andere stafleden. Niet even kort een flitsende inleiding: nee een introductie op een opleiding duurt een uur, de presentaties van de dean een half uur voor de volledigheid.  En dan zijn er rondleidingen door de studenten die de aspirant studenten door de gebouwen loodsen. En dat is geen overbodige luxe want mijn gebouwen zijn ware doolhoven. In 1 gebouw zitten naar verluid meer dan 50 verschillende niveaus. Echt een uitdaging om op tijd bij een vergadering aan te schuiven soms kan ik je vertellen.

Het geef vooral feedback wordt heel vrolijk en serieus gevraagd. Maar hoe mooi en enthousiast ik het ook verpak de suggesties: misschien kunnen we wat werk op hangen van studenten…. Nee daar moet eerst over vergadert worden, het moet besproken of er volgen twee worden per email: thank you. Nee feedback geven Engelse stijl heb ik duidelijk nog niet onder de knie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten