zondag 2 september 2012

op straat

Bij de eerdere bezoeken aan Engeland was het me al opgevallen wat vrouwen aan hebben op straat. Het begrip jas lijkt wel onbekend. Ze lopen in een T-shirt en evt. een veste en spijkerjasje over straat. Geen punt als het lekker warm is maar dat is het dus niet echt. De mannen lopen wel met zomerjassen aan of sportjasjes maar vrouwen niet dus. Zie uit naar de winter en dan kijken of ze dan nog zo spartaans zijn in het niet aandoen van een jas.
Kleur op straat opvallend veel zwart met hier en daar roze. Ja echt roze. Dat is een populaire kleur hier en niet alleen op straat, oud Engels roze is niet voor niets naar Engeland genoemd volgens mij. Denk dat ik naar eer en geweten kan zeggen dat ik de enige ben met een fel groene jas en dus makkelijk te herkennen. Ook viel het me op dat ik de enige was die, enigszins autistisch, naar muziek luisterde op straat. In Nederland loopt iedereen met die oortjes in en heeft anders toch minimaal zijn telefoon in de hand, hier is ook dat een uniek verschijnsel. Sta je wel even stil bij je eigen gedrag dat wel. Waarom loop je eigenlijk met muziek over straat? Het voelt wel prettig hoor zo'n achtergrond muziekje maakt het allemaal wat vrolijker. Maar de blikken die je krijgt als je zo telefoneert met oortjes zijn hilarisch. Het is natuurlijk ook raar dat iemand zo maar alleen hardop op straat aan het praten is, vind ik in Nederland ook raar, maar hier is het kennelijk ongebruikelijk of misschien wel not done daar ben ik nog niet achter.
Wat ook opvalt is dat men hier over het algemeen vrolijk is en dat er veel vrouwen in groepen over straat gaan. Jong en oud en de grootste lol. Echte groepen vriendinnen die genieten van het leven. En van alle leeftijden, dus niet de puber meisjes en koor meiden groepen zoals bij ons, maar echt van alle leeftijden.
Onze Ierse vrienden noemden dat de girls night out. Even met vrouwen onder elkaar.
Als ik er achter kom hoe ik foto's in de blog moet krijgen zal ik een serie starten van wat de jonge meiden aanhebben als ze uit gaan dat is echt een verhaal apart.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten